موتور

گواهینامه ATEX و IECEX چیست و چه تفاوتی با هم دارند

گواهینامه ضد انفجار

گواهینامه اتکس یا ATEX شامل یک کلمه فرانسوی و مخفف ATmosphère EXplosible است. این عبارت در دستورالعمل اتحادیه اروپا ATEX 94/9/EC نام داشت و اکنون با دستورالعمل ATEX 2014/34/EU جایگزین شده است. این کد برای تنظیم دستگاه های مورد استفاده در محیط های انفجاری به کار می رود. به طور کلی ATEX اشاره به گواهینامه ها و استانداردهایی دارد که مختص محصولاتی با قابلیت کار در محیط های خطرناک است.

آشنایی با گواهینامه ATEX

گواهی ATEX به چه معناست؟ این سوالی است که خیلی ها از ما می پرسند. گواهینامه ATEX به تجهیزاتی تعلق می گیرد که آزمایش های دقیق فنی و عملکردی را مطابق با دستورالعمل های اتحادیه اروپا گذرانده باشند. محصولاتی که براساس استاندارد ATEX تولید یا عرضه می شوند برای استفاده در محیط های خاص یا انفجاری مناسب هستند. این محیط ها به صورت منطقه یا مجموعه ای از مناطق طبقه بندی شدند.

اتحادیه اروپا وجود استاندارد یا گواهینامه ATEX را برای حفظ ایمنی کارگران در محیط های خطرناک شغلی ضروری می داند. این محیط ها عبارتند از:

مکان هایی با گازهای قابل انفجار یا اشتعال

محل های دارای بخار قابل انفجار یا احتراق

محیط های دارای گرد و غبار قابل اشتعال

همه محصولات دارای گواهینامه ATEX با نشانه Ex شناخته می شوند. نشان Ex به معنی «ایمن در محیط های انفجاری» است. تجهیزاتی که در محیط های خطرناک به کار گرفته می شوند شامل الکتروموتور، درایو فرکانس متغیر VFD، سافت استارتر، گیربکس، سروو موتور، کابل ها، اتصالات و موارد مشابه دیگر است.

تفاوت گواهی ATEX با IECEX

همه الکتروموتورهای صنعتی و ماشین های دوار الکتریکی، درایوها، سافت استارترها، گیربکس ها و نیز دستگاه های محاسباتی که در محیط های با ریسک بالای حریق یا انفجار به کار گرفته می شوند باید دارای گواهی ATEX/IECEx باشند. اگر چنین گواهینامه هایی وجود نداشته باشد به معنای آن است که خطر بزرگی ایمنی کارگران، محیط کار و تجهیزات را تهدید می کند. تجهیزاتی مانند الکتروموتورهای ضد انفجار Ex بسیار مقاوم و متفاوت با دستگاه های معمولی ساخته می شوند. همه این تلاش ها در یک کلمه خلاصه می شود، ایمنی.

این سوال بسیار رایج است که تفاوت گواهی ATEX با گواهی IECEx چیست؟ قبل از پاسخ به این پرسش پیشنهاد می کنیم با گواهی IECEx آشنا شوید. گواهینامه IECEx به محصولاتی اعطا می شود که عملکرد ایمن آنها در محیط های دارای قابلیت انفجار یا اشتعال به طور کامل آزمایش شده باشد. در حقیقت گواهینامه IECEx یک روش پذیرفته شده بین المللی، مطابق با استانداردهای IEC  است.

پس با این توضیح ساده متوجه شدیم که گواهینامه IECEx جنبه بین المللی دارد و در همه مناطق پذیرفته می شود. در حالی که گواهینامه ATEX شامل اتحادیه اروپا است.

طبقه بندی های ATEX و IECEX

طبقه بندی محصولات ATEX و IECEX شامل گروه بندی های متفاوتی است. هر کدام نیز به مناطق، گروه ها، انواع حفاظت ها و سطوح حفاظتی مختلفی تقسیم بندی می شوند.

بنابراین باید بگوییم ATEX و IECEX شامل زون ها و محیط های گوناگونی است. براساس این استانداردها محیط های انفجاری (یا با احتمال اشتعال) به مکان هایی مانند معادن، کارخانجات، دکل ها یا سکوهای نفت و گاز، آسیاب های آرد و چوب گفته می شود.

طبقه بندی مناطق براساس استاندارد ATEX – IECEX

طبقه بندی منطقه

بسیار پر خطر خطرناک با خطر متوسط

با خطر کم

0 – 1 – 2

بله

0

بله

1

بله

2

بله

20 – 21 – 22

بله

20

بله

21

بله

22

بله

رابطه صنایع با تجهیزات ضد انفجار

کار با دستگاه های صنعتی در محیط های خطرناک نیازمند حفاظت هوشیارانه است. به طور مثال قبل از به کارگیری الکتروموتور صنعتی باید مطابق نکاتی که ذکر شد، ارزیابی محیطی صورت بگیرد و بر همین اساس مناسب ترین و سازگارترین الکتروموتور انتخاب شود. موتورهای الکتریکی ضد انفجار، درایوهای ضد انفجار، سافت استارتر ضد انفجار و سایر تجهیزات محاسباتی ضد انفجار همگی برای افزایش ایمنی کارکنان و محیط کار باید مطابق با گواهی ATEX/IECEX تولید شوند. تنها در این صورت است که می توان تجهیزاتی مانند الکتروموتورهای صنعتی EX را در کارخانه های تولید مواد غذایی، داروسازی، رنگسازی، پالایشگاه های نفت و گاز، پتروشیمی ها و معادن به کار گرفت.

خرید و تعمیرات تجهیزات ضد انفجار در ایران

شرکت الوند صنعت جاوید البرز از معتبرترین مراکز ارائه دهنده تجهیزات ATEX/IECEX به ویژه الکتروموتورهای ضد انفجار است. این شرکت آمادگی دارد با استفاده از تجهیزات پیشرفته و کمک نیروهای مجرب و دارای گواهی صلاحیت فنی، موتورهای الکتریکی ضد انفجار را مطابق با آخرین استانداردهای ATEX/IECEX تعمیر، نگهداری و بازسازی نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: 02146120047 تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *